Stockholms byggnadsförenings jubileumsstiftelses stipendium
Vintern 2010 sökte och fick vi Stockholms byggnadsförenings jubileumsstiftelses stipendium. Stipendiet delas ut vart tredje år till ansökningar som bidrar till lösandet av en för byggnadsfacket betydelsefull fråga. Titeln på vår ansökan var ”Arkitektonisk undersökning och bearbetning av tillfälliga förskolepaviljonger”. Bakom denna lite torra rubrik döljer sig en mångårig undran på kontoret kring hur förskolepaviljonger, eller modulförskolor, påverkar de barn som spenderar sin förskoletid i dem. Vårt starkaste argument till varför vi ville undersöka detta var att trots att paviljongerna är temporära med bygglov på fem eller tio år, så är de för förskolebarnen permanenta då de tillbringar hela sin förskoletid i dem. Tack vare Stockholms byggnadsförening har vi fått möjlighet att fördjupa oss i denna fråga och vi vill uttrycka ett stort tack!
Här nedan kan du läsa hela studien.
Varför modulförskolor?
Temporära modulförskolor ställs upp av olika anledningar. Deras främsta kvalitet är att de går så snabbt att få på plats. Om en förskola eldhärjats eller dömts ut på grund av mögel kan man snabbt få en ersättning på plats. Modulförskolor kan också användas för att hantera tillfälliga barnboomar i ett område där man sedan känner sig säker på att behovet kommer avta. På så sätt bli det ekonomiskt lönsamt för kommunen genom att man inte blir stående med tomma, kostsamma lokaler när behovet försvunnit.
Modulförskolor används även av kommuner som missbedömt befolkningsökningar och som tagits på sängen av behovet av nya förskoleplatser. I Sverige har kommunen en skyldighet att ordna en förskoleplats inom fyra månader. Det är i många fall lättare att få bygglov för en temporär modulförskola än en permanent förskola. Detta beror på att bygglovet för modulförskolan är tidbegränsat, man kan därför bygga i strid med detaljplanen, till exempel på parkmark. Ett problem för kommunerna är den ny lag som säger att en temporär modulförskola enbart får stå i fem år med möjlig förlängning i ytterligare fem år. Det ökande behovet av förskoleplatser i kombination med att man på stadsbyggnadskontoren inte tillskapat tomter för förskolor gör att det idag är svårt att hitta lämpliga tomter. Om en detaljplaneändring krävs blir ärendet ofta långdraget inte sällan på grund av att grannar till den tilltänkta förskolan överklagar. En förskola tar också plats, man kan räkna med att en godtagbar förskoletomt är minst 30 till 35 kvadratmeter per barn och helst närmare 50 kvadratmeter per barn, även om nya förskoletomter snarare landar på 15 kvadratmeter per barn. En tomt för en förskola med fem avdelningar kan alltså motsvara en större fotbollsplan, något som det också råder brist på i Stockholm.
Förskolehistoria
1836 öppnade den första barnkrubban i Sverige som erbjöd barnpassning för arbetande mödrar. Den svenska folkskolestadgan som utfärdas 1842 skapade efterhand ett behov av förberedande pedagogisk verksamhet för barn. 1899 öppnades den första, svenska barnträdgården i Norrköping. Den var tänkt som ett pedagogiskt komplement till omsorgen i hemmen. Barnträdgårdar och seminarier började sedan växa fram över hela landet. Grundtanken var då att fostra barnen genom lek. 1944 började staten styra förskoleverksamheten genom att sätta upp villkor för statliga bidrag till förskolor. 1965 fanns det 12 000 daghemsplatser i Sverige. Efter 1976 års barnomsorgslag, som medförde att varje barn, vars föräldrar så önskade, skulle erbjudas en barnomsorgsplats, fanns det 1981 142 000 daghemsplatser. 1989 tog kommunerna över ansvaret för förskolan. Bristande antal barnomsorgsplatser har varit en ständigt pågående diskussion sedan 1970-talet. Under 1990‑talet utökades barnomsorgen till att även omfatta barn med arbetslösa och föräldralediga föräldrar, vilket påskyndade utbyggnaden av barnomsorgen. År 2009 var 86 procent av alla barn i åldern 1‑5 år inskrivna i någon förskoleverksamhet. Bland 4‑5‑åringarna var det nästan alla, 98 procent.
De tidigaste förskolorna skulle likna hemmet, men redan på 1930-talet började man anse att förskolan skulle vara som en ateljé eller verkstad. Dessa två synsätt på förskolans utformning, hemmet eller verkstaden, har under årens lopp skiftat beroende samhällets syn på barnet. 1975 utvecklade socialstyrelsen bindande riktlinjer för förskolelokaler där ytor, funktioner och rumssamband noga styrdes. I Stockholm byggdes mellan 1974 och 1984 daghemsplatser för 30 000 barn. Inledningsvis byggdes dessa som friliggande typbarnstugor, men under 1980-talet övergick man till lägenhetsdaghem i ett försök att spara pengar och hantera 80-talets babyboom. Lägenhetsdaghemmen var inrymda i en eller flera sammanslagna lägenheter som det skulle vara lätt göra om till lägenheter när behovet av daghemsplatser minskade. Funktionen hos dessa daghem var inte alltid den bästa. Under 2000-talet har influenserna från Reggio Emilia-pedagogiken vuxit med rum för skapande verksamhet och ett gemensamt torg.
Utvärdering av modulförskolor
- Inledning
Vi har valt att utvärdera fem stycken vanliga paviljongförskolor, av fem tillverkare, i Stockholms kommun. Utvärderingskriterierna har varit sådana saker som påverkar förskolornas användbarhet. Vi har till exempel valt att titta på storleken på förskolorna, kommunikationsytor, rumssamband, lugna och stökiga rum och de olika rummens användbarhet. Allrum, vilrum, skötrum och kapprum har studerats ur lite olika aspekter beroende på vad som påverkar användbarheten.
Utvärdering av modulförskolor
- Kvadratmeter
Utvärdering av modulförskolor
- Kommunikation
Utvärdering av modulförskolor
- Lugna och stökiga rum
Utvärdering av modulförskolor
- Rumssamband
I en väl fungerande förskola är lokalerna utformade så att det pedagogiska arbetet underlättas. Rumssambanden är sådana att personalen har god överblick över lokalerna och kan fokusera på det pedagogiska arbetet. Rumssambanden ska också möjliggöra samutnyttjande av lokalerna. I dessa utvärderingar studeras hur modulförskolornas lokaler uppfyller dessa kriterier. Inlägget inleds med en analys av rumssambanden i en väl fungerande permanent förskola, denna fungerar som referens för modulförskolorna. I samtliga förskolor har avdelningarna grupperats två och två för att teoretiskt sett möjliggöra samarbete och dubbelutnyttjande av lokaler.
Permanent förskola
Modulförskola typ A
Modulförskola typ B
Modulförskola typ C
Modulförskola typ D
Modulförskola typ E
Sammanfattning och slutsats
Vid första anblick är den permanenta förskolan och modulförskolornas rumssamband lika. Avdelningarna rymmer inte så många olika sorters rum, så variationen i rumssamband är små. Det är dock de små variationerna som skapar stora skillnader i kvalitet. En av dessa är hur skötrum och toaletter placerats. Även om allrummet är avdelningens hjärta, så är det skötrummet som är dess nav. Skötrummets placering styr hur väl lokalerna fungerar och toaletternas samband med skötrummet påverkar hur väl personalen kan distribuera sin tid med barnen. I de fall där toaletterna inte lokaliserats tillsammans med skötrummet, eller när toaletter lokaliserats på flera ställen inom avdelningen krävs två istället för en vuxen för att hjälpa barnen med toalettbestyr och blöjbyte. Det medför att enbart en vuxen är kvar med barngruppen. Ingen av modulförskolorna har ett gemensamt skötrum för två avdelningar, vilket innebär att man alltid måste ha två personal upptagna med toalettbestyr istället för en. Vilrummen har överlag inte lokaliserats som en enhet i modulförskolorna vilket försvårar samutnyttjande av lokalerna. Vilrum som ligger mellan avdelningarna kan nyttjas av båda och vid vila räcker det om en personal har uppsikt över de sovande barnen. För de äldre barnen kan man skapa större pedagogiskt värde genom att använda rummen tillsammans och ge dem olika teman.
Modulförskolornas rumssamband medför generellt sätt att personalens tid tas upp av annat än pedagogiska uppgifter. Rumssambanden medför också att en större personalnärvaro krävs i barngrupperna, men utan att kvalitén på närvaron ökar. Till exempel krävs större personalnärvaro vid toalettbestyr i modulförskolorna än i den permanenta, denna tid skulle istället kunna användas för planeringsarbete eller för pedagogiskt arbete i mindre barngrupper. Avdelningarnas rum är generellt lokaliserade på ett sådant sätt att det är svårt att samutnyttja lokalerna. Ofta är allrummen placerade bredvid varandra, vilket möjliggör samarbete mellan avdelningarna, men inte underlättar samutnyttjande. En sådan lösning ställer också stora krav på ljudisolering mellan allrummen, något som är modulförskolornas stora svaghet. Ingen av modulförskolorna har gemensamt skötrum för två avdelningar vilket skulle ge både bättre lokallutnyttjande och bättre användande av personalresurserna.
Utvärdering av modulförskolor
– Allrum
Allrummen är förskoleavdelningens hjärta. Det är i allrummen som man spenderar mest tid och de används både för pedagogiska verksamhet och lek. I äldre förskolor hade avdelningarna ofta både ett allrum och ett matrum, men i nya förskolor har man istället ett större allrum som man även använder som matrum. På vissa förskolor finns ett större, gemensamt matrum. Allrummen har alltid en köksinredning.
Slutsats och sammanfattning
Arkitekturens kvalitet är inte möjlig att bedöma enbart med hjälp av kvadratmeter, procentsatser och antal hörn. Varje kriterium för sig eller sammanslagna måste också bedömmas utifrån ett arkitektoniskt helhetsperspektiv. Två allrum med samma yta, som i typ D och typ E, kan ha mycket olika kvalitet beroende på rummets form, fönsterplacering och antal dörrar. Typ D har en bättre form, mindre kommunikationsyta och färre dörrar än typ E, men i den del som används av barnen har den också betydligt sämre dagsljusförhållanden. Å andra sidan, i jämförelsen mellan typ A, med sina 39 kvadratmeter och typ E med sina 56 kvadratmeter är typ E troligen att föredra trots rummets sämre form, man få helt enkelt plats med mer på de där extra 17 kvadratmetrarna.
Utvärdering av modulförskolor
- Skötrum
Utvördering av modulförskolor
- Vilrum
Utvördering av modulförskolor
- Kapprum
”Vi hoppas få flytta till en riktig förskola.”
Vi har besökt tio paviljongförskolor och pratat med personalen om hur de upplever sin och barnens arbetsmiljö. Vissa synpunkter och berättelser återkommer ofta. En av dem är att man önskar att fönstren inte hade så hög bröstningshöjd eftersom barnen inte kan titta ut. En annan är att ventilationen och värmen/kylan inte fungerar så bra. Likaså är det många som tycker att ljudmiljön är dålig, det kan båda vara överhörning mellan olika rum, hög ljudnivå eller stegljud som stör. I stort sett alla önskar att de hade större ytor, mer förråd och personalutrymmen. Många tycker det är ett problem att det inte finns någon neutral kommunikationsväg genom förskolan, detta blir extra märkbart när förskolorna har fler än två avdelningar. Det verkar också vara svårt i vissa fall att få normalstora toalettstolar utbytta mot mindre, som är anpassade till barnens storlek. Man önskar sig en golvbrunn för att kunna ha vattenlek, eller en lägre diskbänk för ateljéarbete. Många kommenterar också ljusmiljön, att lysrören i taket inte går att anpassa till olika verksamheter eller stämningar. Läs mer om vad personalen berättat:
I matsalen står ett ventilationsaggregat som låter så mycket att vissa barn blir rädda. Personalen har fått arbeta mycket med barnen för att få dem att vilja sitta i matsalen.
Vi har fått veta att små wc-stolar inte längre går att få, en stor wc-stol kan vara som en avgrund att sitta på, samtidigt tycker barnen att det är förnedrande att sitta på pottan. Att gå på toaletten är en känslig situation.
Eftersom fönstren sitter högt klättrar barnen för att kunna se ut. De drar fram möbler att stå på och fallrisken är stor.
Vi ordnar vattenlek vid tvättställen i kapprummen, eftersom det inte finns några låga diskbänkar, men eftersom det är linoleumgolv måste vi lägga ut plast och sedan torka golven med handdukar.
Överallt är det ont om utrymme.
Det finns för få toaletter, vi måste prioritera i toalettkön, vilket leder till konflikter mellan barnen.
Det finns inga dörrar till kapprummen vilket gör att barn som hämtas och lämnas stör verksamheten. Det kan vara ganska starka känslor just vi hämtning och lämning och man skulle önska att barnen och föräldrarna ibland kunde få ha en egen, privat stund utan att alla på avdelningen hör vad som händer.
Det finns fönsterbänkskanaler med elkontakter som sitter på ögonhöjd för barnen och de är ofta där och pillar. Flera elkontakter har gått sönder.
Det är varmt på sommaren och kallt på vintern.
Vi hör när de går omkring på våningen ovanför.
Vi har ofta besök av hantverkare som ska ställa in ventilationsaggregaten.
Hissen är inte barnsäker. Barnen kan själva trycka på knapparna och köra hissen och det finns ingen innerdörr i hissen så det är jättestor klämrisk.
Vi måste gå genom hela huset med matvagnarna och mellan vare modul finns en stor skarv i golvet som matvagnen måste köra över vilket gör att soppor och såser skvalpar över och vagnen skramlar och stör barnen.
På sommaren blir det så varmt att det nästan inte går att jobba, men vi lyckades tjata oss till markiser
Reglagen på elementen är alldeles för lättillgängliga, ibland är det jättevarmt på avdelningarna, då har barnen varit där och skruvat!
Det är skönt att det är vitt och neutrala färger, då kan vi sätta färg med textilier och barnens verk istället.
Vi får inte sätta upp hyllor själva och det hyllor som ingår i paviljongen är inte barnsäkra, hyllplanen kan trilla ner på barnen om de drar i dem.
Bristen på förvaring är ett jättestort problem, det finns inget förråd, så man springer runt på avdelningarna och letar efter saker.
De mindre barnens avdelningar är bra, med ett stort rum plus ett vilrum, men de äldre barnen skulle behöva fler små rum.
Lokalerna är för små, så avdelningarna turas om att vara ute eller inne.
Det saknas väggyta att sätta upp barnens teckningar på.
Kapprummen är för trånga, barnen kläs på i omgångar och personalen hänger sina kläder på toaletten.
Det finns plats för 15 hyllor i kapprummen, men det är 20 barn per avdelning.
Ventilationen susar hela tiden.
Belysningen är trist med lysrör i taket. Det borde finnas möjlighet att sätta upp fler lampor som kan ge en varierad belysning. Det är en pedagogisk fråga, att kunna variera belysningen efter den aktivitet man vill göra med barnen.
Varmvattnet räcker inte till hela huset. Vi måste diska kallt på vår avdelning eftersom varmvattnet kommer in i andra änden av huset.
Fönstren är så grunda att man inte kan ställa saker i dem.
Gården blir en skridskobana på vintern, det känns farligt. De små barnen skriker för att det är läskigt när de ska gå ut.
Vi har inget kök utan det är catering. När maten inte kommer i tid blir det problem, barnen blir hungriga och ledsna.
Vissa barn vill vara i fred på toaletten, vilket inte går eftersom toalettstolen står öppet i skötrummet.
För att nå toaletterna i kapprummet måsten man gå genom smutsen från uteskorna.
Vi hoppas få flytta till en riktig förskola.