På studieresa i Köpenhamn (2022)

Detta är en återblick till studieresan vi på Max gjorde i oktober 2022. Efter vår hemkomst fick vi fullt upp med att arbeta på bygglovsansökan till Ekebyhovskolan, att vi aldrig fick tillfälle att summera denna spännande resa!

Bättre sent än aldrig, tänker vi…

Nohrcon anordnade detta år hela åtta(!) studiebesök på nya förskolor och skolor i Köpenhamn och omnejd, fördelat på två intensiva dagar. Vi fick en “vilodag” mellan studiebesöken där vi passade på att se hur Köpenhamn förändrats sedan kontoret var här sist! Vi åkte tåg ner på måndagsskvällen och checkade in direkt på hotellet för en god natts sömn. Tidigt på tisdagen åt vi god hotellfrukost och samlades sedan på Sluseholmen där bussen skulle utgå från, för att ta oss till vårt första besök för dagen.

Dag 1

Det första studiebesöket var på Læringshuset Nærheden, ritat av Christensen & CO, som stod färdigt 2021. Den är tänkt att vara utformad för 2000-talets kompetenser: kritiskt tänkande, kreativitet, kommunikation och samarbete, med ambitionen att utmana den traditionella uppfattningen om hur en skola ska se ut. De traditionella klassrummen på mellan- och högstadiet är utbytta till förmån för ämnesspecifika laboratorier, verkstäder och utställnings- och samarbetsutrymmen med en projektbaserad undervisningsform. Läringshuset öppnar även upp för invånarna i Närheden som kan använda idrottshall, verkstäder och ägna sig åt konst med mera.

Nästa besök var på Holmegårdsskolan i Hvidovre. Detta var ett om- och tillbyggnadsprojekt lett av JJW arkitekter som adderat två nya huskroppar till den nästan 80 år gamla skolan som även den genomgått en omfattande renovering. De nya huskropparna rymmer låg- och högstadium och är uppförda med fasader av återvunnet tegel. Man kunde tydligt se att det tillbyggda inspirerats av den gamla byggnaden och de geometrier och materialval som präglar den, men samtidigt hade en egen mer samtida gestaltning.

Efter lunch var det dags att besöka H.C. Ørsted Gymnasium i Lyngby ritat av Sweco. Skolan inriktar sig på teknik och naturvetenskap vilket återspeglas i skolans gestaltning. Byggnaden är klädd i aluminiumlameller, en blinkning till H.C. Ørsted som bland annat är känd för att ha varit den första att framställa aluminium i början på1800-talet! Aluminiumlameller återfinns invändigt i skolans centrala nav/aula och fler referenser till naturvetenskap finns runt om i skolan, t.ex var de rundade hörnen på lärosalar och mötesrum en referens till elektromagnetiska spolar och Ørsted som upptäckte sambandet mellan elektricitet och magnetism 1820.

Det sista studiebesöket på den första dagen var på Lundtofte skola och kulturcenter. Detta var också ett om- och tillbyggnadsprojekt, som när vi var på besök fortfarande var en byggarbetsplats. Den gamla skolan höll på att genomgå en omfattande renovering och skulle få större klassrum och förbättrad inomhusmiljö. Det tillbyggda kulturcentret i trä har fått stora glaspartier i fasad och generösa gradänger. Från skolans olika verkstäder på ovanvåningen kan man blicka ner i den nya salen.

Dag 2

På onsdagen hade vi en egen dag och vi hade planerat en tur till Louisiana för att äta lunch och titta på pågående utställningar, bland annat en spännande utställning av Forensic Architecture var särkilt minnesvärd.

Det skulle inte vara en studieresa utan lite hus-safari, så vi ägnade eftermiddagen åt att promenera runt i Nordhavn och gjorde det vanliga - klämde på och pratade om arkitektur. Vi gick bl a upp till den nya aktivitsparken Konditaget Lüders belägen på taket av ett höghus, där man både kunde träna och leka. Efter en god middag på the Pescetarian promenerade vi hem och vilade upp oss inför torsdagens fyra och sista studiebesök.

Dag 3

Torsdagens första besök var på daginstitutionen Birkely ritad av Friis Andersen arkitekter. Den svanenmärkta byggnaden var i ett plan och huserade ca 70 barn i åldrarna 0-6 år, och hade också ett rum för barn med särskilda behov. I de gemensamma utrymmena i kärnan av byggnaden fick man in dagsljus genom runda takfönster.

Därefter åkte vi vidare till Ejby Børnehus som var ett exempel på ett nytt hållbart byggkoncept med prefabricerade trämoduler, utvecklade av Scandi Byg och Sweco. Trämodulerna är standardiserade med stora möjligheter till anpassning efter olika platser förutsättningar och olika verksamheters behov. Förskolan kommer användas som ett referensprojekt som ska visa möjligheterna för andra beställare som vill jobba mot en mer hållbar riktning.

Nästa besök var på Børnehuset Grønnegården som visades av arkitekt från Gladsaxe Kommun och arkitekt från BPP arkitekter. Byggmaterialen som använts är trä, återvunnet tegel och en stor solcellsanläggning på taket skulle förse Børnehuset med hållbar el. Huset är integrerat med den gamla Grønnegården, en 150 år gammal gård, där ladan fortfarande står kvar idag. Interiört har mycket färg använts. De blålaserade träpanelerna var en oväntad men härlig baskulör i de olika rummen, som kompletterades med andra färger på golv och inredning för att ge identitet till de olika avdelningarna. Mellan avdelningsrummen och korridorerna utanför hade de jobbat med vad som upplevdes som en extra tjock vägg, där de byggt in skåp för förvaring och diskbänksyta, vilket resulterade i en både ljuddämpande och praktiskt lösning.

Sista besöket på denna studieresa var på Børnehuset Vingesus i Jonstrup, ett nytt åldersintegrerat daghem för 150 barn som ligger i den före detta skolbyggnaden för försvarspersonal men som nu omvandlats till en “modern hållbar skola”. Huset ligger i ett rekreationsområde där en ny stadsdel håller på att växa fram. Två plan sammanbinds av ett gemensamt rum som de kallar för husets hjärta. Dit når man direkt som besökare när man kliver in i huvudéntren och man möts av en generös trappa som smyckats med konst av bildkonstnären Marie J. Engelsvold.

Sista dagen i Köpenhamn gjorde vi ett besök på Glyptoteket och vältrade oss i den vackra miljön bland växter, konst, skulpturer och färg. Några tog också tillfället att besöka Thorvaldsens museum innan det var dags att ta tåget hem till Stockholm.

En riktigt lyckad resa!

Pågående projekt!

Kika in på vårt pågående projekt nya Ekebyhovsskolan och Ekebyhovshallen. Plattan börjar gjutas i slutet på maj och husen ska stå färdiga för inflytt HT2025! Det är ju ändå snart!

Nominerad!

Vi på Max är så glada och stolta över att Förskolan Kastanjen är nominerad till årets Stockholmsbyggnad 2022!

Läs mer om juryns motivering här (länk) och rösta på din favorit senast den 18 maj!

Platsbesök på bygget av Ribbyskolan

Lotta, Lisa och Caroline har varit på platsbesök på bygget av Ribbyskolan i Västerhaninge. Det här projektet innefattar både ombyggnad av den befintliga 60-talsskolan och en stor ny tillbyggnad. När skolan står klar kommer här finnas lokaler för c:a 900 elever i åk F-9.

Det var fantastiskt kul och spännande att se hur byggnaden tar form! Alla nya husvolymer är på plats och fasaderna har fått beklädnader med träpanel och skiffer. Riktigt fint att se hur skifferplattorna skimrade i vintersolen.

Invändigt är stomme och innerväggar klara så vi kunde verkligen få en känsla för hur rummen kommer att upplevas. Tack Micke och Daniel från Byggdialog för fin guidning!

Detaljlösning kring fönster diskuteras…

Huvudentrén med dubbel takhöjd. Här kommer man som besökare välkomnas av expeditionsdisken till vänster.

Vy inifrån lilla matsalen. Genom öppningen ser man trapphuset som förbinder gamla och nya skolbyggnaden.

För att skapa en lugnare miljö i stora matsalen delas den av. I mitten av bilden syns det lilla caféköket med strategisk placering i den avdelande väggen.

Ljuset faller in i trapphuset som binder ihop den nya och den befintliga delen. Här ska vi hänga upp jättefina äldre globarmaturer som sparats från den gamla skolbyggnaden.

Det är mycket som man vill dokumentera när man går runt!

Publikation rykande färsk från tryckeriet!

Vintern 2010 sökte och fick vi Stockholms byggnadsförenings jubileumsstiftelses stipendium. Stipendiet delas ut vart tredje år till ansökningar som bidrar till lösandet av en för byggnadsfacket betydelsefull fråga. Titeln på vår ansökan var ”Arkitektonisk undersökning och bearbetning av tillfälliga förskolepaviljonger”. Bakom denna lite torra rubrik döljer sig en mångårig undran på kontoret kring hur förskolepaviljonger påverkar de barn som spenderar sin förskoletid i dem. Vårt starkaste argument till varför vi ville undersöka detta var att trots att paviljongerna är temporära med bygglov på fem eller tio år, så är de för förskolebarnen permanenta då de tillbringar hela sin förskoletid i dem. Tack vare Stockholms byggnadsförening har vi fått möjlighet att fördjupa oss i denna fråga och vi vill uttrycka ett stort tack!

Bild på publikation.JPG