Skolan i Slakthuset

År: 2016-
Plats: Slakthusområdet i Stockholm
Yta: ca 12 000 kvm (BTA)
Storlek: 900 elever i årskurs F-9

Landskapsarkitekt: Liljewall Arkitekter
Byggherre: SISAB

 

Slakthusområdet i Stockholm ska förvandlas och förtätas. Livsmedelsproduktionen, som funnits här sedan tidigt 1900-tal, ska ersättas av bostäder, arbetsplatser, kultur, restauranger och en skola. Slakthusområdet har vuxit fram under många år och har en varierande arkitektur, men en tydlig struktur och gräns. De nya byggnaderna ska inordna sig och stå tillbaka, så de ursprungliga byggnaderna inte förlorar i dignitet och synlighet. Skolan i Slakthuset har därför fått en stram fasad. Men den som tittar noga och nära, som barn gör, ser att de gömmer en överraskning: Fasaderna har fått en murning som skapar intrycket att byggnaden är flätad. Och tegelstenarna är blandade med många olika kulörer som skapar en variation i enhetligheten.

Skolans inre är organiserad kring ett atrium i flera våningar. Atriet är skolans hjärta och här finns både kommunikationsytor, pedagogiska ytor och sociala ytor. Skolans hemvister och salar för praktisk-estetiska verksamheter är alla grupperade kring atriet. Längst upp i huset ligger skolans idrottssal med utsikt över naturparken.

Skolgården har tagit sin utgångspunkt i byggnadens formalism och har fått en stram mittaxel och vildare kanter, inspirerad av en barockpark. Mittaxeln talar med skolans invändiga huvudtrappa som förbinder skolans matsal och entréplan med atriets rumslighet i tre plan. Genom skola och skolgård finns en kontinuerlig rörelse som binder samman yttre och inre rum. I mellanrummet mellan ute och inne, mellan skolgård och skola, finns en bred utomhustrappa och arkader, rum mittemellan ute och inne.